доповідь

Використання мультимедійних засобів навчання на уроках спеціальних дисциплін.



Новітні комп’ютерні технології дозволяють створити принципово нові методики комп’ютерного навчання з використанням віртуальної реальності на принципі інтерактивності  і по новому побудувати процес навчання. Застосування цих технологій є перш за все необхідністю, а не тільки даниною моді.
Необхідність ця – у зміні характеру взаємодії викладачів і учнів в напрямку більшої інтелектуальної насиченості занять, у створені для учнів можливості переходу від чисто  рутинних виконавчих завдань до творчих. Зараз застосування комп’ютерів у навчальному процесі стало настільки широким, що для багатьох учнів використання комп’ютерних навчальних програм є більш доступним, чим навіть читання навчальної літератури.
Головне в навчанні – підвищення рівня засвоєння матеріалу, певних навичок, що веде до розвитку інтелекту і формування особистості. І на цьому шляху комп’ютерні навчальні системи дозволяють зробити процес навчання більш гнучким, активним, а навчання набуває характеру дослідження.

         В широкому сенсі «мультимедіа» означає спектр інформаційних технологій, що використовують різноманітні програмні та технічні засоби з метою найбільш ефективного впливу на користувача (що став одночасно і читачем, і слухачем, і глядачем). Завдяки застосуванню в мультимедійних продуктах і послугах одночасної дії графічної, аудіо(звукової) і візуальної інформації ці засоби володіють великим емоційним зарядом і  активно включають увагу користувача(слухача).

         Експерементально установлено, що при усному викладі матеріалу за хвилину слухач сприймає і здатний обробити до однієї тисячі умовних одиниць інформації, а при «підключенні» органів зору до 100 тисяч таких одиниць. Тому абсолютно очевидна висока ефективність використання і навчанні мультимедійних засобів, основа яких – зорове та слухове сприйняття матеріалу.
І зразу ж постає питання «Проводити такий урок чи ні?». А може легше використати стандартний підхід до проведення уроку, подання нової теми. Кожен викладач по своєму сприймає такий урок і звичайно має свої погляди на форму його проведення. Але з іншого боку, кому, як не нам, вчителям впроваджувати інтерактивні уроки, на яких учень може само реалізуватися, самостійно мислити та діяти.
Дещо змінивши слова китайського учителя Конфуція, можна сформулювати кредо інтерактивного навчання :
Те, що я чую, я забуваю.
Те що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те,що я чую, бачу й обговорюю,
Я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю,
Я набуваю знань і навичок.
Оскільки урок орієнтований на середнього учня, а в деяких випадках і на більш сильнішого, то ті учні, яких в нас більшість , тобто слабші, з низьким та середнім рівнем знань, не мають можливості навчатися, реалізовувати свої знання, а потім і втрачають заохоченість до навчання. Тому в деякій мірі  заради таких учнів потрібно створювати умови для їх навчання застосовувати  інші методи, прийоми, які б залучали їх до вивчення матеріалу.
         Не раз помічаю, пояснюю новий матеріал, запитую учнів чи зрозуміли, а потім чую питання «а як це зробити?», «а чому в мене не виходить?». Учні не мають бажання зайвий раз  подумати, обміркувати, «ввімкнути» свій мозок, тому навчання стає пасивним. Використання  мультимедійних засобів навчання на уроці дає можливість створювати комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
         У своїй роботі я намагаюсь використовувати пояснення нового матеріалу вже з перших занять. Говорять , що наочність варта не тільки сотень слів, а й утричі ефективніша за одні лише слова. Якщо до роботи залучається слухова й зорова пам’ять, є більше шансів задовольнити потреби різних учнів, чий спосіб сприйняття матеріалу може суттєво відрізнятися.
Традиційно на заняттях використовуються презентації – набір слайдів, представлених у певному порядку. Презентація демонструється на великому екрані за допомогою мультимедійного проектора і служить ілюстрацією до розповіді викладача. В якості інформаційного доповнення презентації можуть бути використані різні види інформації (текстова, аудіо, графічна, анімація, відео та ін).
В якості методичних рекомендацій по застосуванню презентацій на уроках пропоную алгоритм, дотримуючись якого, викладач може успішно підготуватися до занять:
- визначити тему, ціль і тип заняття;
- скласти тимчасову структуру уроку, у відповідності із основною ціллю, намітити задачі і необхідні етапи для їх досягнення;
- продумати етапи, на яких необхідні інструменти мультимедіа;
- із комп’ютерного забезпечення відбираються найбільш ефективні засоби;
- розглядається їх доцільність в порівнянні з традиційними засобами;
- відібрані матеріали оцінюються по часу: їх тривалість не повинна перевищувати санітарних норм, рекомендується продивитися і врахувати інтерактивний характер матеріалу;
- створюється часова розгортка уроку;
- при нестачі комп’ютерного ілюстративного матеріалу чи програмного матеріалу проводиться пошук в бібліотеці чи складається авторська програма;
- із знайденого матеріалу складається презентаційна програма. Для цього пишеться її сценарій;
- апробація уроку.
Також рекомендую, створюючи лекцію із застосуванням мультимедіа, керуватися такими критеріями відбору інформації:
-         зміст, глибина і об’єм навчальної інформації  повинні відповідати пізнавальним можливостям учнів, враховувати їх інтелектуальну  підготовку і вікові особливості;
-         слайди презентації повинні містити тільки основні моменти уроку (основні визначення, схеми, анімаційні та відео фрагменти, що відображають сутність  вивчаючих явищ);
-         при відборі матеріалу для зорового ряду опису моделі уникати дальніх планів і дрібних деталей;
-         слід уникати великих текстових фрагментів. Недопустимо використовувати для читання тексту полоси прокрутки чи кнопки переходу від екрану до екрану;
-         виділяти в текстах найбільш  важливі моменти, використовуючи напівжирний чи курсивний шрифт;
-         загальна кількість слайдів не повинна перевищувати 20-25;
-         не варто перевантажувати слайди різноманітними спец ефектами, інакше увага учнів буде зосереджена саме н6а них, а не на інформаційному наповнені слайду;
-         на рівень сприйняття матеріалу великий вплив має кольорова гама слайда, тому необхідно підібрати правильне  забарвлення презентації, щоб слайд добре «читався»;
-         необхідно чітко розраховувати час на показ того чи іншого слайду, щоб презентація була доповненням до уроку, а не навпаки.
Таким чином, мультимедійні засоби навчання дозволяють:
-         підвищити інформативність уроку;
-         стимулювати мотивацію навчання;
-         підвищити наочність навчання за рахунок структурної надмірності;
-         здійснити повтор найбільш складних моментів уроку ;
-         реалізувати доступність і сприйняття інформації за рахунок паралельного представлення інформації за рахунок паралельного представлення інформації в різних модульностях: візуальної і слухової;
-         організувати  увагу аудиторії в фазі її біологічного зниження (20-25 хвилин після початку уроку та останні хвилини  уроку) за рахунок художньо-естетичного виконання слайдів-заставок або за рахунок доцільно застосованої анімації та звукового ефекту;
-         здійснити повтор (перегляд, коротке відтворення) матеріалу попередньої лекції;
-         створити викладачу комфортні умови роботи на лекції.
Висновок. Таким чином використання мультимедійний засобів під час проведення  уроків себе виправдовує. Як відмічалося вище, використання мультимедійних технологій дозволяє істотно підвищити ефективність навчального процесу. Проте, поряд з очевидними перевагами даних технологій існують проблемні питання їх використання :
-         для створення і використання мультимедійного матеріалу необхідні знання персонального комп’ютера та навики роботи зі спеціальним програмним забезпеченням;
-         створення мультимедійних продуктів – процес, який вимагає серйозних часових затрат і знань з різноманітних областей;
-         зловживання спец ефектами і надмірні об’єми інформації, які представлені мультимедійними засобами, можуть відволікати  увагу в процесі навчання.
В цілому, мультимедіа є виключно корисною і плідною навчальною технологією, завдяки притаманній їй якості інтерактивності, гнучкості і інтеграції різноманітних типів мультимедійної навчальної інформації, а також завдяки  можливості враховувати індивідуальні особливості учнів та сприяти підвищенню їх мотивації. Мультимедійні засоби навчання є перспективним і високоефективним інструментом, що дозволяє надати масиви інформації у більшому об’ємі, ніж традиційні джерела інформації і в тій послідовності, яка відповідає логіці пізнання і рівню сприйняття конкретного контингенту учнів. Вирішивши проблемні питання, можна підняти процес навчання на якісно новий рівень.














Немає коментарів:

Дописати коментар